Παρά την θετική προσπάθεια της νέας ελληνικής κυβέρνησης….η νέα συμφωνία θα είναι χαμηλών προσδοκιών.
Η ΕΚΤ και η Γερμανία αποτελούν τους δύο ισχυρούς πυλώνες της Ευρώπης και η Ελλάδα, η νέα ελληνική κυβέρνηση ξεκινάει τις πιο καθοριστικές διαπραγματεύσεις.
Η ΕΚΤ έχει ξεκαθαρίσει ότι
1)Θα παρέχει ρευστότητα στις ελληνικές τράπεζες που φθάνει τα 78 δισεκ. ευρώ, έχει αυξηθεί σημαντικά τον Ιανουάριο του 2015 λόγω της μείωσης των καταθέσεων στα 148 δισεκ. ευρώ.
Η ΕΚΤ θα παρέχει ρευστότητα στις ελληνικές τράπεζες έως....
... την λήξη του προγράμματος δηλαδή 28 Φεβρουαρίου ενώ για την συνέχεια ζητάει ολοκληρωμένο πρόγραμμα ή παράταση του μνημονίου έως ότου υπάρξει ολοκληρωμένο πρόγραμμα.Η ΕΚΤ θα παρέχει ρευστότητα στις ελληνικές τράπεζες έως....
Να σημειωθεί ότι αρχές Μαρτίου η ΕΚΤ έχει δηλώσει ότι δεν θα δέχεται ως εγγύηση τα 50 δισεκ. ομολογιακά δάνεια των ελληνικών τραπεζών που φέρουν την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
Αυτό σημαίνει ότι θα αυξηθεί κατακόρυφα το ELA από 2,5 δισεκ. την τρέχουσα περίοδο στα 40-45 δισεκ. αρχές Μαρτίου μόνο από την μη αποδοχή εγγυήσεων.
Η ΕΚΤ ζητάει εγγυήσεις και κυρίως ζητάει πρόγραμμα ώστε να συνεχίσει να παρέχει ρευστότητα στις ελληνικές τράπεζες.
Αυτό σημαίνει ότι θα αυξηθεί κατακόρυφα το ELA από 2,5 δισεκ. την τρέχουσα περίοδο στα 40-45 δισεκ. αρχές Μαρτίου μόνο από την μη αποδοχή εγγυήσεων.
Η ΕΚΤ ζητάει εγγυήσεις και κυρίως ζητάει πρόγραμμα ώστε να συνεχίσει να παρέχει ρευστότητα στις ελληνικές τράπεζες.
Ωστόσο ακόμη και κάτω από μια ακραία εκδοχή η ΕΚΤ μέσω του ευρωσυστήματος και του ELA του έκτακτου μηχανισμού παροχής ρευστότητας θα παρέχει ρευστότητα στις τράπεζες.
Όμως η ΕΚΤ θα ζητήσει από την Ελλάδα καθαρές λύσεις, δεν θα διαπραγματευτεί τίποτε πέραν από αυτά που ορίζει το καταστατικό της.
H EKT υπάρχει ενδεχόμενο να ασκήσει πολύ μεγάλες πιέσεις στην Ελλάδα και να χρησιμοποιήσει το όπλο της ρευστότητας ως μέσο πίεσης ώστε η Ελλάδα να υπαναχωρήσει από τις απαιτήσεις της.
H EKT υπάρχει ενδεχόμενο να ασκήσει πολύ μεγάλες πιέσεις στην Ελλάδα και να χρησιμοποιήσει το όπλο της ρευστότητας ως μέσο πίεσης ώστε η Ελλάδα να υπαναχωρήσει από τις απαιτήσεις της.
2)Η ΕΚΤ κατέχει μεταξύ άλλων 35 δισεκ. ελληνικού χρέους το είχε αποκτήσει προ του PSI+ όταν οι ευρωπαϊκές τράπεζες ξεφορτώνονταν το ελληνικό χρέος για να γλιτώσουν το haircut, το αγόρασε η ΕΚΤ και έκτοτε είναι κάτοχος ελληνικού χρέους.
Η ΕΚΤ φαίνεται ότι δεν δέχεται την λύση που πρότεινε η ελληνική πλευρά δηλαδή να εκδοθούν νέα ομόλογα τύπου perpetual δηλαδή ομόλογα χωρίς λήξη ουσιαστικά και ίσως zero coupon.
Μια τέτοια λύση ισοδυναμεί σε παρούσες αξίες σε ένα ιδιότυπο haircut που δεν προσομοιάζει το haircut αλλά μπορεί να χαρακτηριστεί ιδιότυπο haircut.
Ένα ομόλογο που δεν λήγει και έχει είτε μηδενικό επιτόκιο είτε πολύ χαμηλό επιτόκιο ουσιαστικά είναι ένα χρέος που μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν υπάρχει.
Η ΕΚΤ αγόρασε ελληνικό χρέος ύψους 35 δισεκ. και εκ του καταστατικού της δεν μπορεί να δεχθεί haircut.
Με δεδομένη την αγορά κρατικών ομολόγων που θα ξεκινήσει στο πλαίσιο του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης θα μπορούσε θεωρητικά να δεχθεί μια λύση για τα ελληνικά ομόλογα αλλά δεν φαίνεται εφικτό ότι θα δεχθεί αυτές τις λύσεις που έχουν προταθεί.
3)Η ΕΚΤ ζητάει εγγυήσεις αλλά ποιες θα είναι οι εγγυήσεις;
Σε ένα ιδανικό σενάριο η Ελλάδα θα έπρεπε να εκδίδει ομόλογα στις διεθνείς αγορές και να αποπληρώνει τις υποχρεώσεις της.
Σε ένα ιδανικό σενάριο η Ελλάδα θα έπρεπε να εκδίδει ομόλογα στις διεθνείς αγορές και να αποπληρώνει τις υποχρεώσεις της.
Με επιτόκιο όμως στην 3ετία στο 16,5% (είχε φθάσει και στο 20,23%) είναι προφανές ότι η Ελλάδα είναι αποκλεισμένη στην κυριολεξία.
Για να μπορέσει η Ελλάδα να βγει στις αγορές με σοβαρές αξιώσεις θα πρέπει να έχει συμφωνήσει σε πρόγραμμα.
Η Ελληνική πλευρά ζητάει χρόνο 6 εβδομάδες συμφωνία γέφυρα ώστε να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις να δοθεί το πράσινο φως από την Ευρώπη και η πρόταση αυτή να γίνει αποδεκτή και από την ΕΚΤ ώστε να συνεχίσει να παρέχει ρευστότητα στις τράπεζες.
4) Η ΕΚΤ όπως αναμενόταν έχει θέσει veto στην ελληνική πρόταση να αυξηθούν τα έντοκα από 15 σε 25 δισεκ. δηλαδή αύξηση 10 δισεκ. ενώ προφανώς και οι ελληνικές τράπεζες δεν θα μπορούν να συμμετάσχουν σε δημοπρασίες.
Στην λήξη του εντόκου 1 δισεκ. ευρώ υπάρχει βασικό σχέδιο να αποπληρωθεί από τα ταμειακά διαθέσιμα του δημοσίου.
5)Την πρόταση για την έκδοση νέων ομολόγων που θα συνδέονται με την ανάπτυξη, τα οποία θα αντικαταστήσουν τα 145 δισ. ομόλογα του EFSF ορισμένοι ευρωπαίοι την εξετάζουν την μελετούν αλλά δεν είναι επίσης 100% βέβαιο ότι θα γίνει δεκτή ακριβώς έτσι.
Το σχέδιο είναι ότι όσο έχει η Ελλάδα ανάπτυξη θα πληρώνει ένα αξιοπρεπές επιτόκιο στους δανειστές ενώ όταν έχει ύφεση δεν θα πληρώνει επιτόκιο ή αν πληρώνει θα είναι πολύ, πολύ χαμηλό.
6)Συμφωνία θα υπάρξει αλλά όπως όλα δείχνουν θα είναι συμφωνία χαμηλού βεληνεκούς.
Η ΕΚΤ βάζει νομοτελειακά φραγμούς και η Γερμανία δεν θα υποχωρήσει τόσο εύκολα.
Με βάση σοβαρές ενδείξεις η Ελλάδα θα υπογράψει νέα πιστωτική γραμμή ECCL που μπορεί εν μέρει να τροποποιηθεί και πάνω σε αυτή θα δομηθεί το νέο πρόγραμμα της Ελλάδος.
Η ΕΚΤ βάζει νομοτελειακά φραγμούς και η Γερμανία δεν θα υποχωρήσει τόσο εύκολα.
Με βάση σοβαρές ενδείξεις η Ελλάδα θα υπογράψει νέα πιστωτική γραμμή ECCL που μπορεί εν μέρει να τροποποιηθεί και πάνω σε αυτή θα δομηθεί το νέο πρόγραμμα της Ελλάδος.
H ECCL γραμμή για να μην τρέφονται ψευδαισθήσεις είναι ένα καμουφλαρισμένο μνημόνιο.
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου