Οσα τα βράχια της Υδρας τόσες και οι πετρωμένες ψυχές των ναυμάχων, πλοιάρχων και ναυτών που χάθηκαν για να ελευθερωθεί το έθνος από τον τουρκικό ζυγό.
Κι όμως 200 χρόνια μετά, εκεί όπου έδενε τα πυρπολικά του ο Ανδρέας Μιαούλης ενδεχομένως να κυματίζει η τουρκική σημαία! Ηδη ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του πρώτου «πακέτου» μαρίνων, που αφορά τον Αλιμο, τη Νέα Επίδαυρο, τον Πόρο και την Υδρα, βρίσκεται στα τελειώματά του, με επικρατέστερους «μνηστήρες» Τούρκους μεγαλοεπενδυτές.
Εκτιμάται ότι η δεύτερη φάση του διαγωνισμού, στην οποία έχουν περάσει 11 επενδυτικά σχήματα, θα έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του έτους και πιθανόν το λιμάνι της Υδρας να περάσει στην ιδιοκτησία εκατομμυριούχων από τη γειτονική χώρα, όπως ήδη έχει γίνει με τις μαρίνες του Φλοίσβου, της Ζέας, της Κέρκυρας, της Λευκάδας, της Καλαμάτας και της Μυτιλήνης.
Στο νησί της Υδρας οι κάτοικοι έχουν ξεσηκωθεί, αλλά οι αρμόδιοι είναι χαρακτηριστικά απόντες.
Να σημειωθεί ότι κατά της ιδιωτικοποίησης του ιστορικού λιμανιού της Υδρας και κυρίως κατά της διαχείρισης και εκμετάλλευσης από τουρκική εταιρία τάσσεται με ψήφισμά του το δημοτικό συμβούλιο του νησιού του Αργοσαρωνικού.
Στην απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία λήφθηκε ομόφωνα, διαλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα εξής:
«Το δημοτικό συμβούλιο δηλώνει ομόφωνα για άλλη μια φορά την πλήρη αντίθεση του Δήμου Υδρας και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Υδρας στην ιδιωτικοποίηση του ιστορικού λιμανιού της Υδρας. Πολλώ δε μάλλον στην πιθανότητα ανάληψης της διαχείρισης και της εκμετάλλευσης του ιστορικού λιμανιού μας από τουρκική εταιρία. Η Υδρα για ιστορικούς και μόνο λόγους δεν αντέχει σε μια τέτοια παραχώρηση».
Επιπλέον, τόσο ο Δήμος Υδρας όσο και το διοικητικό συμβούλιο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Υδρας έχουν προσφύγει στο ΣτΕ για ακύρωση της κοινής υπουργικής απόφασης για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού.
Μεταξύ των διεκδικητών του λιμανιού της Υδρας είναι ο τουρκικός όμιλος Dogus του Ferit Şahenk, που μέσα σε έναν μήνα σάρωσε τον ομοεθνή ανταγωνιστή του, τον όμιλο Koc, βάζοντας πόδι, πέραν του Φλοίσβου (όμιλος Λάτση), και στις μαρίνες των Γουβιών στην Κέρκυρα, της Λευκάδας και της Ζέας, μέσω της εξαγοράς από την D-Marin του 50% της συμμετοχής του ομίλου Κυριακούλη, που τις εκμεταλλεύεται.
Ο Ferit Şahenk, ο τέταρτος πλουσιότερος άνθρωπος στην Τουρκία, με προσωπική περιουσία πάνω από 2,6 δισ. δολάρια, έχοντας σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων και Ανθρώπινου Δυναμικού σε Βοστόνη και Χάρβαρντ, πήρε το τιμόνι της οικογενειακής, πλην κολοσσιαίας επιχείρησης σε ηλικία 38 ετών, ακριβώς 50 χρόνια από τότε που ο πατέρας του την ξεκίνησε από το μηδέν.
Με δυναμικές κινήσεις, ειδικά στο τραπεζικό κομμάτι, κατάφερε μέσα σε λίγα χρόνια να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο τις επιχειρήσεις και σήμερα διαχειρίζεται έναν όμιλο 150 εταιριών και 30.000 εργαζομένων, με παρουσία τόσο εντός όσο και εκτός Τουρκίας.
Η Dogus ελέγχει την Garanti Bank, τη δεύτερη μεγαλύτερη ιδιωτική τράπεζα της Τουρκίας με ενεργητικό 90 δισ. ευρώ και υποκαταστήματα σε Ρουμανία και Μόσχα, καθώς και μια σειρά από τηλεοπτικά δίκτυα (NTV, Star TV, NTV Spor TV, CNBC-e, Kral TV κ.ά.), ραδιοφωνικούς σταθμούς, ενώ εκδίδει το τουρκικό «National Geographic» και το «Vogue». Επίσης, στην αγορά οχημάτων αντιπροσωπεύει 14 μάρκες, μεταξύ των οποίων οι Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Seat, Skoda και Scania. Στον τουριστικό κλάδο ελέγχει έξι πεντάστερα ξενοδοχεία και δύο συγκροτήματα πολυτελών τουριστικών κατοικιών, ενώ στον τομέα της μόδας συνεργάζεται με διεθνείς οίκους, όπως οι Emporio Armani, Gucci και Loro Piana. Επιπλέον, κατασκευάζει τμήμα γραμμής του μετρό της Σόφιας και συμμετέχει στην υλοποίηση σχεδίου για το αεροδρόμιο στο Κίεβο, ενώ στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αναπτύσσει μεγάλα έργα, των οποίων η συνολική εγκατεστημένη ισχύς φτάνει το 1GW.
Εκτός από τον γνωστό τουρκικό όμιλο Dogus, το «πακέτο» των τεσσάρων ελληνικών λιμανιών διεκδικεί αυτόνομα και ο όμιλος Global Liman Isletmeleri A.Ş., επίσης προερχόμενος από την άλλη πλευρά του Αιγαίου. Πρόκειται για θυγατρική της εταιρίας συμμετοχών Global Ports Holding, μέλος του ομίλου Global Investment Holdings, η οποία εκτός των λιμένων δραστηριοποιείται στην ενέργεια, στο real estate και στις επενδύσεις.
Θέλουν Μύκονο, Σαντορίνη, Ρόδο
Οι βλέψεις των Τούρκων σε ό,τι αφορά τα ελληνικά λιμάνια επεκτείνονται και στη διαχείριση των λιμένων κρουαζιέρας σε Μύκονο, Σαντορίνη, Ρόδο και Κω. Το μεγάλο αφεντικό της Global Investment Holdings είναι ο εκατομμυριούχος χρηματιστής Mehmet Kutman, ανιψιός του πρώην πρωθυπουργού της Τουρκίας Mesut Yilmaz. O Mehmet Kutman, μέλος της επιχειρηματικής νεοελίτ της Τουρκίας, και ο Erol Göker, αντιπρόεδρος της εταιρίας, είχαν έρθει για... δουλειές στη χώρα μας το 2010, συνοδεύοντας τον Τούρκο πρωθυπουργό Recep Tayyip Erdoğan, μαζί με δεκάδες άλλους επιχειρηματίες της γειτονικής χώρας.
Μάχη με τον (αντίπαλο) μεγιστάνα Kοτς, τους Ιταλούς και ελληνικά σχήματα
Η θεαματική είσοδος στην ελληνική τουριστική αγορά από τον Ferit Şahenk, φανατικό οπαδό της ποδοσφαιρικής ομάδας Φενερμπαχτσέ και της Coca-Cola, εκτιμάται ότι δεν έχει περάσει απαρατήρητη από τον δισεκατομμυριούχο Ράχμι Κοτς, ο οποίος τον περασμένο Μάιο από κοινού με την εταιρία Folli Follie Group του Δημήτρη Κουτσολιούτσου ανέλαβε τη διαχείριση του λιμένος Λέσβου. Αλλωστε, η τουρκική Setur, μέλος του τουρκικού ομίλου Koc Group, που έκανε «απόβαση» στη Μυτιλήνη, κατέχει ηγετική θέση στη διαχείριση μαρίνων στα παράλια της Τουρκίας, ενώ η Dogus, πέραν των ελληνικών, ελέγχει τέσσερις μαρίνες στην Τουρκία και τρεις στην Κροατία, συνολικής δυναμικότητας 8.489 σκαφών.
Επιπλέον, στους υποψηφίους για το «πακέτο» Αλιμος, Πόρος, Υδρα, Νέα Επίδαυρος περιλαμβάνεται και η ιταλική Azimut Benetti, ο μεγαλύτερος όμιλος στον κόσμο στην κατασκευή πολυτελών σκαφών αναψυχής και ιδιοκτήτης φιρμών (brands), όπως οι Azimut Yachts, Atlantis, Benetti Yachts, Yachtique, Fraser Yachts και Lusben. Είναι διαχειριστής τουριστικών λιμένων στην Ιταλία (Marina di Varazze) και του Royal Yacht Club της Μόσχας.
Από ελληνικής πλευράς, τις μαρίνες διεκδικούν ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ο όμιλος J&P ΑΒΑΞ των Ιωάννου και Παρασκευαΐδη, ο κατασκευαστικός όμιλος Archirodon, που διατηρεί διεθνή δραστηριότητα, η οικογένεια Στέγγου (μέσω της Πόρτο Καρράς Α.Ε.), η MAJESTIC MARINE ENGINEERING LLC FZE (συμφερόντων της οικογένειας Οικονομίδη), καθώς και μικρότερες τεχνικές εταιρίες ή διαχειριστές μαρινών, όπως οι Envitec, ΑΤΕΣΕ, Κάσος Α.Ε.
Τα ίδια διεθνή και εγχώρια επενδυτικά σχήματα, αλλά με τους Τούρκους να απέχουν, εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της μαρίνας και τμήματος του λιμένος Χίου ή/και της μαρίνας και τμήματος του λιμένος Πύλου.
Με στόχο να δημιουργηθούν υποδομές και υπηρεσίες που να εξυπηρετούν και -κυρίως- να προσελκύουν τα πολυτελή ιδιωτικά σκάφη που σήμερα επιλέγουν άλλα λιμάνια στη Μεσόγειο, συνολικά θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες μέσω μακροχρόνιων μισθώσεων 48 τουριστικά λιμάνια της χώρας.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει ότι «στο πλαίσιο της αξιοποίησης αναμένεται να υλοποιηθούν επενδύσεις σε υποδομές και υπηρεσίες που θα συμβάλουν στην αναβάθμιση και την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος των περιοχών αυτών και κατ’ επέκταση στην ενίσχυση των τοπικών οικονομιών και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας».
Ξανθή Γούναρη
Στην απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία λήφθηκε ομόφωνα, διαλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα εξής:
«Το δημοτικό συμβούλιο δηλώνει ομόφωνα για άλλη μια φορά την πλήρη αντίθεση του Δήμου Υδρας και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Υδρας στην ιδιωτικοποίηση του ιστορικού λιμανιού της Υδρας. Πολλώ δε μάλλον στην πιθανότητα ανάληψης της διαχείρισης και της εκμετάλλευσης του ιστορικού λιμανιού μας από τουρκική εταιρία. Η Υδρα για ιστορικούς και μόνο λόγους δεν αντέχει σε μια τέτοια παραχώρηση».
Επιπλέον, τόσο ο Δήμος Υδρας όσο και το διοικητικό συμβούλιο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Υδρας έχουν προσφύγει στο ΣτΕ για ακύρωση της κοινής υπουργικής απόφασης για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού.
Μεταξύ των διεκδικητών του λιμανιού της Υδρας είναι ο τουρκικός όμιλος Dogus του Ferit Şahenk, που μέσα σε έναν μήνα σάρωσε τον ομοεθνή ανταγωνιστή του, τον όμιλο Koc, βάζοντας πόδι, πέραν του Φλοίσβου (όμιλος Λάτση), και στις μαρίνες των Γουβιών στην Κέρκυρα, της Λευκάδας και της Ζέας, μέσω της εξαγοράς από την D-Marin του 50% της συμμετοχής του ομίλου Κυριακούλη, που τις εκμεταλλεύεται.
Ο Ferit Şahenk, ο τέταρτος πλουσιότερος άνθρωπος στην Τουρκία, με προσωπική περιουσία πάνω από 2,6 δισ. δολάρια, έχοντας σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων και Ανθρώπινου Δυναμικού σε Βοστόνη και Χάρβαρντ, πήρε το τιμόνι της οικογενειακής, πλην κολοσσιαίας επιχείρησης σε ηλικία 38 ετών, ακριβώς 50 χρόνια από τότε που ο πατέρας του την ξεκίνησε από το μηδέν.
Με δυναμικές κινήσεις, ειδικά στο τραπεζικό κομμάτι, κατάφερε μέσα σε λίγα χρόνια να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο τις επιχειρήσεις και σήμερα διαχειρίζεται έναν όμιλο 150 εταιριών και 30.000 εργαζομένων, με παρουσία τόσο εντός όσο και εκτός Τουρκίας.
Η Dogus ελέγχει την Garanti Bank, τη δεύτερη μεγαλύτερη ιδιωτική τράπεζα της Τουρκίας με ενεργητικό 90 δισ. ευρώ και υποκαταστήματα σε Ρουμανία και Μόσχα, καθώς και μια σειρά από τηλεοπτικά δίκτυα (NTV, Star TV, NTV Spor TV, CNBC-e, Kral TV κ.ά.), ραδιοφωνικούς σταθμούς, ενώ εκδίδει το τουρκικό «National Geographic» και το «Vogue». Επίσης, στην αγορά οχημάτων αντιπροσωπεύει 14 μάρκες, μεταξύ των οποίων οι Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Seat, Skoda και Scania. Στον τουριστικό κλάδο ελέγχει έξι πεντάστερα ξενοδοχεία και δύο συγκροτήματα πολυτελών τουριστικών κατοικιών, ενώ στον τομέα της μόδας συνεργάζεται με διεθνείς οίκους, όπως οι Emporio Armani, Gucci και Loro Piana. Επιπλέον, κατασκευάζει τμήμα γραμμής του μετρό της Σόφιας και συμμετέχει στην υλοποίηση σχεδίου για το αεροδρόμιο στο Κίεβο, ενώ στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αναπτύσσει μεγάλα έργα, των οποίων η συνολική εγκατεστημένη ισχύς φτάνει το 1GW.
Εκτός από τον γνωστό τουρκικό όμιλο Dogus, το «πακέτο» των τεσσάρων ελληνικών λιμανιών διεκδικεί αυτόνομα και ο όμιλος Global Liman Isletmeleri A.Ş., επίσης προερχόμενος από την άλλη πλευρά του Αιγαίου. Πρόκειται για θυγατρική της εταιρίας συμμετοχών Global Ports Holding, μέλος του ομίλου Global Investment Holdings, η οποία εκτός των λιμένων δραστηριοποιείται στην ενέργεια, στο real estate και στις επενδύσεις.
Θέλουν Μύκονο, Σαντορίνη, Ρόδο
Οι βλέψεις των Τούρκων σε ό,τι αφορά τα ελληνικά λιμάνια επεκτείνονται και στη διαχείριση των λιμένων κρουαζιέρας σε Μύκονο, Σαντορίνη, Ρόδο και Κω. Το μεγάλο αφεντικό της Global Investment Holdings είναι ο εκατομμυριούχος χρηματιστής Mehmet Kutman, ανιψιός του πρώην πρωθυπουργού της Τουρκίας Mesut Yilmaz. O Mehmet Kutman, μέλος της επιχειρηματικής νεοελίτ της Τουρκίας, και ο Erol Göker, αντιπρόεδρος της εταιρίας, είχαν έρθει για... δουλειές στη χώρα μας το 2010, συνοδεύοντας τον Τούρκο πρωθυπουργό Recep Tayyip Erdoğan, μαζί με δεκάδες άλλους επιχειρηματίες της γειτονικής χώρας.
Μάχη με τον (αντίπαλο) μεγιστάνα Kοτς, τους Ιταλούς και ελληνικά σχήματα
Η θεαματική είσοδος στην ελληνική τουριστική αγορά από τον Ferit Şahenk, φανατικό οπαδό της ποδοσφαιρικής ομάδας Φενερμπαχτσέ και της Coca-Cola, εκτιμάται ότι δεν έχει περάσει απαρατήρητη από τον δισεκατομμυριούχο Ράχμι Κοτς, ο οποίος τον περασμένο Μάιο από κοινού με την εταιρία Folli Follie Group του Δημήτρη Κουτσολιούτσου ανέλαβε τη διαχείριση του λιμένος Λέσβου. Αλλωστε, η τουρκική Setur, μέλος του τουρκικού ομίλου Koc Group, που έκανε «απόβαση» στη Μυτιλήνη, κατέχει ηγετική θέση στη διαχείριση μαρίνων στα παράλια της Τουρκίας, ενώ η Dogus, πέραν των ελληνικών, ελέγχει τέσσερις μαρίνες στην Τουρκία και τρεις στην Κροατία, συνολικής δυναμικότητας 8.489 σκαφών.
Επιπλέον, στους υποψηφίους για το «πακέτο» Αλιμος, Πόρος, Υδρα, Νέα Επίδαυρος περιλαμβάνεται και η ιταλική Azimut Benetti, ο μεγαλύτερος όμιλος στον κόσμο στην κατασκευή πολυτελών σκαφών αναψυχής και ιδιοκτήτης φιρμών (brands), όπως οι Azimut Yachts, Atlantis, Benetti Yachts, Yachtique, Fraser Yachts και Lusben. Είναι διαχειριστής τουριστικών λιμένων στην Ιταλία (Marina di Varazze) και του Royal Yacht Club της Μόσχας.
Από ελληνικής πλευράς, τις μαρίνες διεκδικούν ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ο όμιλος J&P ΑΒΑΞ των Ιωάννου και Παρασκευαΐδη, ο κατασκευαστικός όμιλος Archirodon, που διατηρεί διεθνή δραστηριότητα, η οικογένεια Στέγγου (μέσω της Πόρτο Καρράς Α.Ε.), η MAJESTIC MARINE ENGINEERING LLC FZE (συμφερόντων της οικογένειας Οικονομίδη), καθώς και μικρότερες τεχνικές εταιρίες ή διαχειριστές μαρινών, όπως οι Envitec, ΑΤΕΣΕ, Κάσος Α.Ε.
Τα ίδια διεθνή και εγχώρια επενδυτικά σχήματα, αλλά με τους Τούρκους να απέχουν, εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της μαρίνας και τμήματος του λιμένος Χίου ή/και της μαρίνας και τμήματος του λιμένος Πύλου.
Με στόχο να δημιουργηθούν υποδομές και υπηρεσίες που να εξυπηρετούν και -κυρίως- να προσελκύουν τα πολυτελή ιδιωτικά σκάφη που σήμερα επιλέγουν άλλα λιμάνια στη Μεσόγειο, συνολικά θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες μέσω μακροχρόνιων μισθώσεων 48 τουριστικά λιμάνια της χώρας.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει ότι «στο πλαίσιο της αξιοποίησης αναμένεται να υλοποιηθούν επενδύσεις σε υποδομές και υπηρεσίες που θα συμβάλουν στην αναβάθμιση και την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος των περιοχών αυτών και κατ’ επέκταση στην ενίσχυση των τοπικών οικονομιών και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας».
Ξανθή Γούναρη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου