Η παγίδα είχε στηθεί αριστοτεχνικά από τους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης και το ΔΝΤ, και η Ελλάδα επέλεξε χθες το βράδυ να πέσει μέσα: με αντάλλαγμα τα ευχολόγια για διευθέτηση του ελληνικού χρέους σε τρεις δόσεις από τους δανειστές, η κυβέρνηση συμφώνησε να νομοθετήσει εμμέσως πλην σαφώς ήδη από τον ερχόμενο Οκτώβριο τις δημοσιονομικές περικοπές που θα ενεργοποιούνται με τον αυτόματο μηχανισμό.
Όχημα θα αποτελέσει το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2017 το οποίο στη συνέχεια θα γίνει νόμος του κράτους. Σε αυτό θα περιγράφονται ....
....οι «ζώνες» των δυνητικών περικοπών που θα τροφοδοτούν τον μηχανισμό αυτόματος διόρθωσης των δημοσιονομικών ελλειμμάτων, και οι οποίες θα βασίζονται ως επί το πλείστον στο κονδύλι των 18,8 δις. ευρώ από μισθούς και συντάξεις που καταβάλλονται μέσω του προϋπολογισμού. Με λίγα λόγια, η κυβέρνηση αποφεύγει την άμεση ψήφιση των προληπτικών μέτρων πριν την αξιολόγηση, την μεταθέτει, όμως έμμεσα για το Φθινόπωρο.
Τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, με τον προσχέδιο του προϋπολογισμού που θα κατατεθεί στη Βουλή «ενδεχομένως να υπάρξουν κάποιες αλλαγές με όπου θα περιλαμβάνονται μέτρα αναφορικά με τις δημόσιες δαπάνες και τον περιορισμό αυτών». Όπως είπε χθες, αυτό είναι δεσμευτικό και από τις δύο πλευρές λαμβάνοντας υπόψη τις νομικές ανεξάρτητες αποφάσεις που έχουν ληφθεί η ελληνική θέση θα είναι νομικά δεσμευτική για τη χώρα.
Το καμπανάκι για την ανάγκη των πιθανών περικοπών που θα γίνουν σε μισθούς και συντάξεις στο Δημόσιο αλλά θα αφήσουν εκτός των κοινωνικά επιδόματα, την υγεία και την Άμυνα, θα χτυπήσει η παρθενική έκθεση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου για την πορεία του προϋπολογισμού 2016, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες θα παραδοθεί στον Έλληνα υπουργό Οικονομικών τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Στην τελική λύση που προδιαγράφεται, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο προορίζεται σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές να λειτουργεί σε στενή διασύνδεση με τον αυτόματο μηχανισμό περικοπής δαπανών επεμβαίνοντας όπου είναι δυνατόν με εισηγήσεις για τη λήψη διορθωτικών μέτρων, πριν την ενεργοποίηση της αυτόματης περικοπής δαπανών τον Μάιο, όπου η κυβέρνηση θα είναι υποχρεωμένη να κόβει μισθούς, συντάξεις και δαπάνες με Προεδρικά Διατάγματα.
Παρά τις ανωτέρω δεσμεύσεις, τόσο το πλαίσιο του αυτόματου μηχανισμού όσο και το ευρύτερο πλαίσιο για τη διευθέτηση του χρέους παρέμειναν στη σφαίρα των αόριστων δεσμεύσεων. Ιδίως στο θέμα του χρέους όπου ιδιαίτερα το σκέλος της μεσοπρόθεσμης (2021-2023) και μακροπρόθεσμης ρύθμισή του (σε βάθος 20-30 ετών), στο τραπέζι έχουν μεν πέσει προτάσεις αναδιάρθρωσης από τους τεχνοκράτες του ESM, του ESM και του ΔΝΤ, πολιτικά, όμως, όλα αποτελούνται από καλές προθέσεις.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι τα παραμετρικά φορολογικά μέτρα όπως και η νομοθεσία για την πλήρη απελευθέρωση της πώλησης κόκκινων δανείων και το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του νέου ταμείου ιδιωτικοποιήσεων, θα πρέπει να νομοθετηθούν από τη Βουλή τις επόμενες τρεις εβδομάδες ώστε να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και να εκταμιευθεί η δόση προς την Ελλάδα.
Ο ίδιος ο επικεφαλής του Eurogroup Γερούν Ντάϊσελμπλουμ δήλωσε επιπλέον ότι στο πλαίσιο της συμφωνίας θα προβλέπεται πως μέτρα τα οποία έχουν ήδη ψηφιστεί ενδεχομένως να χρειαστεί να τροποποιηθούν στην πορεία προκειμένου να διασφαλιστεί η επίτευξη του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Η διαφαινόμενη αποσύνδεση της διευθέτησης του χρέους από την συνολική αξιολόγηση αποτελεί το κυριότερο «κέρδος» του χθεσινού Eurogroup. Το άμεσο κλείσιμο της αξιολόγησης θα επιτρέψει την γρήγορη εκταμίευση κεφαλαίων προς την Ελλάδα (περισσότερα από τα 5,7 δισ.. ευρώ όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση), αλλά θα παραπέμψει την όποια ουσιαστική απόφαση για μια σοβαρή αναδιάρθρωση του χρέους, στο απώτερο μέλλον όπως επιθυμούσε εξ αρχής η Γερμανία η οποία θέλει να αποφύγει τις όποιες αποφάσεις πριν τις εκλογές του 2017.
Το αποτέλεσμα είναι πως στο ορατό πεδίο για την Ελλάδα παραμένουν μόνο τα μέτρα και οι περικοπές, και η χώρα φαίνεται πως θα συνεχίσει να βλέπει την αντιμετώπιση του χρέους με τα κιάλια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου