Νέες βολές με βαρείς χαρακτηρισμούς κατά των θεσμών και κυρίως του ΔΝΤ (το οποίο παραλληλίζει με τον σαιξπηρικό χαρακτήρα του τοκογλύφου Σάιλοκ στον Έμπορο της Βενετίας) για την καθυστέρηση στην αξιολόγηση εξαπολύει το υπουργείο Οικονομικών διά στόματος του γενικού γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής, Φραγκίγκου Κουτεντάκη, μετά την ανακοίνωση των καλύτερων, του αναμενόμενου, στοιχείων για την πορεία του προϋπολογισμού το δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου.
«Η τακτική των δόσεων με το σταγονόμετρο είναι συμπεριφορά Σάιλοκ» είπε ....
...χαρακτηριστικά ο κ. Κουτεντάκης, κατηγορώντας το ΔΝΤ για συνεχείς αμφισβητήσεις των στοιχείων της Αθήνας, χωρίς να εξηγεί πώς υπολογίζει τα δικά του, που είναι γεμάτα ανακρίβειες. «Η τακτική των δόσεων με το σταγονόμετρο είναι συμπεριφορά Σάιλοκ» είπε ....
Η στάση του Ταμείου που «κανείς δεν έχει καταλάβει αν θέλει να μείνει ή να φύγει» προκαλεί «μια κατάσταση καταστροφικής αβεβαιότητας στην οικονομία», τονίζει.
Αποκαλύπτει δε ότι οι θεσμοί πρότειναν ακόμη και το ενδεχόμενο καθυστερήσεων στις πληρωμές συντάξεων για να πληρωθεί χρέος αν η διαπραγμάτευση συνεχισθεί επί μακρόν και παρουσιασθεί ταμειακό πρόβλημα.
Ωστόσο, ο κ. Κουτεντάκης ξεκαθαρίζει ότι αυτό το ενδεχόμενο από την πλευρά της κυβέρνησης δεν συζητείται, τονίζοντας ότι σε κάθε περίπτωση αν φθάσουμε σε ένα τέτοιο σημείο -από το οποίο υπάρχει ακόμη ασφαλής απόσταση, όπως λέει- δεν θα πληρώσουμε χρέος «και δεν θα καθυστερήσουμε τις συντάξεις».
Αμφισβητήσεις στοιχείων και τρικλοποδιές
«Αμφισβητούν συνεχώς τα στοιχεία μας χωρίς να μας εξηγούν πως υπολογίζουν τα δικά τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εκτίμηση του ΔΝΤ ότι το 2015 θα κλείσει με πρωτογενές έλλειμμα -0,6% του ΑΕΠ» είπε ο κ. Κουτεντάκης στους δημοσιογράφους.
Η διαφωνία η οποία συντηρείται αναφορικά με το πρωτογενές δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2015 είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της απόστασης των δύο πλευρών σχετικά με τον υπολογισμό των στοιχείων. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών ο προϋπολογισμός του 2015 έκλεισε με πρωτογενές πλεόνασμα 0,2% του ΑΕΠ (ακριβείς ανακοινώσεις αναμένονται στις 21 Απριλίου από τη Eurostat), ενώ το ΔΝΤ επιμένει ότι ο προϋπολογισμός έκλεισε με πρωτογενές έλλειμμα 0,6% του ΑΕΠ, χωρίς, όπως είπε ο κ. Κουτεντάκης, να μπορεί να δικαιολογήσει τις εκτιμήσεις του αυτές.
Η στάση αυτή του ΔΝΤ αποτελεί μία από τις αιτίες για την σημαντική καθυστέρηση στην αξιολόγηση, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα δημοσιονομικής πολιτικής, ο οποίος επισήμανε ότι κανείς δεν έχει καταλάβει τι θέλει να κάνει το Ταμείο, «αν θέλει να μείνει ή να φύγει», και ότι η στάση του αυτή προκαλεί μια κατάσταση «καταστροφικής αβεβαιότητας» στην οικονομία.
Κανένας άμεσος κίνδυνος για το ταμειακά διαθέσιμα
Το υπουργείο Οικονομικών διαβεβαιώνει ότι επί του παρόντος δεν τίθεται ζήτημα ταμειακών δυσκολιών, αλλά, προσθέτει, η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί επ' αόριστον.
«Δεν υπάρχει κανένας άμεσος κίνδυνος στα ταμειακά διαθέσιμα, αλλά η κατάσταση αυτή εξ ορισμού δεν μπορεί να συνεχίζεται επ αόριστον. Καμία οικονομική οντότητα δεν καλύπτει το σύνολο των χρηματοδοτικών της αναγκών από ίδιους πόρους χωρίς νέο δανεισμό και ανακύκλωση χρεών», σημείωσε ο κ. Κουτεντάκης.
«Για αυτό το πρόβλημα πρέπει να αποδοθούν σημαντικές ευθύνες στους θεσμούς που δεν παρέχουν καμία στήριξη. Η τακτική των δόσεων με το σταγονόμετρο είναι συμπεριφορά Σάιλοκ.» τόνισε ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι:
«Από πέρσι τον Αύγουστο είχε συμφωνηθεί να εκταμιευθούν ποσά ειδικά για την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του παρελθόντος αλλά δεν τα είδαμε ποτέ. Τους λέμε συνεχώς ότι αυτή η αβεβαιότητα κοστίζει ακριβά στην πραγματική οικονομία αλλά κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν (και μας κάνουν συστάσεις για το ποιες δαπάνες πρέπει να κόψουμε)».
Μήπως να καθυστερούσατε την πληρωμή συντάξεων;
Όπως αποκάλυψε ο κ. Κουτεντάκης σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων των Θεσμών τέθηκε από την πλευρά τους το ενδεχόμενο να δοθεί προτεραιότητα στην εξόφληση τόκων και χρεολυσίων έναντι των συντάξεων, αν η διαπραγμάτευση συνεχισθεί επί μακρόν.
Ενδεχόμενο, που από την πλευρά της κυβέρνησης δεν συζητείται ξεκαθάρισε ο γενικός γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής, τονίζοντας ρητά ότι σε κάθε περίπτωση «αν φθάσουμε σε ένα τέτοιο σημείο
δεν θα πληρώσουμε χρέος, δεν θα καθυστερήσουμε τις συντάξεις».
Δεν υπάρχει πολιτική στάσης πληρωμών
Στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δηλώνουν κατηγορηματικά ότι δεν υπάρχει πολιτική στάσης πληρωμών στο εσωτερικό, ούτε δημιουργία ληξιπρόθεσμων οφειλών. Χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι τα πράγματα είναι εύκολα, ξεκαθαρίζουν.
Προς το παρόν ένα από τα εργαλεία χρηματοδότησης που χρησιμοποιεί το υπουργείο Οικονομικών είναι συμβάσεις repos με φορείς της κυβέρνησης ύψους 10 δισ. ευρώ με τρέχον επιτόκιο 3,72%.
Κατά το πρώτο δίμηνο του έτους το υπουργείο Οικονομικών έχει καταβάλλει για την εξυπηρέτηση πληρωμών χρέους τόκους 1,717 δισ. ευρώ και χρεολύσια 490 εκατ. ευρώ. Και αυτό παρά το γεγονός ότι δεν έχει καταβληθεί ούτε ένα ευρώ από τη δανειακή σύμβαση με τους δανειστές σημειώνουν αρμόδια στελέχη.
Τον Μάρτιο πρέπει να καταβληθούν 1,8 δισ ευρώ. Δηλαδή, εξηγούν στελέχη του ΓΛΚ, «στο πρώτο τρίμηνο φτάνουν τα 4 δις (ποσό που ξεπερνάει τις πρωτογενείς δαπάνες ενός μήνα). Με άλλα λόγια, πληρώνουμε δαπάνες τεσσάρων μηνών με τα έσοδα τριών».
Εκτέλεση προϋπολογισμού
Σε ότι αφορά αναλυτικότερα την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού το δίμηνο Ιανουάριος - Φεβρουάριος, παράγοντες του Γενικού Λογιστηρίου σημειώνουν μεταξύ άλλων ότι:
Το σημαντικά μεγαλύτερο πλεόνασμα σε σχέση με τον στόχο κατανέμεται περίπου ισομερώς σε υψηλότερα έσοδα και χαμηλότερες δαπάνες. Και από τις δυο πλευρές, η εικόνα οφείλεται σε συγκυριακούς παράγοντες.
Με τα δεδομένα που έχουμε δεν τίθεται θέμα διαφοροποίησης του προϋπολογισμού σε ετήσια βάση, σημειώνουν οι ίδιοι.
Η υστέρηση των φορολογικών εσόδων οφείλεται κυρίως στις εισπράξεις από τον ΕΝΦΙΑ. Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων εισπράχθηκε μέσα στο 2015 και όχι το 2016. Τα συνολικά έσοδα είναι σχεδόν 2,67 δισ. (έναντι στόχου 2,65) που δημοσιονομικά καταγράφεται στο 2015.
Τα μη φορολογικά έσοδα (παράβολα, προμήθειες, μερίσματα, κλπ) είναι ιδιαίτερα αυξημένα κυρίως λόγω του υψηλότερου μερίσματος από την ΤτΕ κατά 325 εκατ. πάνω από την πρόβλεψη (775 εκατ. αντί 450 εκατ.).
Η πληρωμή για την κάλυψη ελλείμματος του ΕΛΕΓΕΠ γίνεται σταδιακά, ενώ η πρόβλεψη ήταν να γίνει εφάπαξ. Στο πρώτο δίμηνο είχαν προβλεφθεί 281 εκατ. και πληρώθηκαν μόνο 78, δηλαδή εξοικονομήθηκαν 203 εκατ. που θα πληρωθούν τους επόμενους μήνες (σε 8 δόσεις).
Σε ό,τι αφορά τις αποδόσεις στην ΕΕ (συνεισφορές στο κοινοτικό προϋπολογισμό) ζητήθηκαν 193 εκατ. ευρώ λιγότερα από όσα είχαν προβλεφθεί (386 εκατ. αντί 579 εκατ.).
Καταναλωτικές δαπάνες από μεταφορά πληρωμών του 2015, που δεν πρόλαβαν να ολοκληρωθούν, στο 2016. Οι σχετικά χρονοβόρες διαδικασίες της λογιστικής μεταφοράς περιόρισαν τις δαπάνες κατά 203 εκατ. κάτω από την πρόβλεψη.
Υπάρχουν λιγότερα αιτήματα επιχορηγήσεων στον κοινωνικό προϋπολογισμό (ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία και κοινωνική προστασία) κατά 122 εκατ. καθώς υπάρχουν αρκετά ταμειακά διαθέσιμα.
«Αμφισβητούν συνεχώς τα στοιχεία μας χωρίς να μας εξηγούν πως υπολογίζουν τα δικά τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εκτίμηση του ΔΝΤ ότι το 2015 θα κλείσει με πρωτογενές έλλειμμα -0,6% του ΑΕΠ» είπε ο κ. Κουτεντάκης στους δημοσιογράφους.
Η διαφωνία η οποία συντηρείται αναφορικά με το πρωτογενές δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2015 είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της απόστασης των δύο πλευρών σχετικά με τον υπολογισμό των στοιχείων. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών ο προϋπολογισμός του 2015 έκλεισε με πρωτογενές πλεόνασμα 0,2% του ΑΕΠ (ακριβείς ανακοινώσεις αναμένονται στις 21 Απριλίου από τη Eurostat), ενώ το ΔΝΤ επιμένει ότι ο προϋπολογισμός έκλεισε με πρωτογενές έλλειμμα 0,6% του ΑΕΠ, χωρίς, όπως είπε ο κ. Κουτεντάκης, να μπορεί να δικαιολογήσει τις εκτιμήσεις του αυτές.
Η στάση αυτή του ΔΝΤ αποτελεί μία από τις αιτίες για την σημαντική καθυστέρηση στην αξιολόγηση, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα δημοσιονομικής πολιτικής, ο οποίος επισήμανε ότι κανείς δεν έχει καταλάβει τι θέλει να κάνει το Ταμείο, «αν θέλει να μείνει ή να φύγει», και ότι η στάση του αυτή προκαλεί μια κατάσταση «καταστροφικής αβεβαιότητας» στην οικονομία.
Κανένας άμεσος κίνδυνος για το ταμειακά διαθέσιμα
Το υπουργείο Οικονομικών διαβεβαιώνει ότι επί του παρόντος δεν τίθεται ζήτημα ταμειακών δυσκολιών, αλλά, προσθέτει, η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί επ' αόριστον.
«Δεν υπάρχει κανένας άμεσος κίνδυνος στα ταμειακά διαθέσιμα, αλλά η κατάσταση αυτή εξ ορισμού δεν μπορεί να συνεχίζεται επ αόριστον. Καμία οικονομική οντότητα δεν καλύπτει το σύνολο των χρηματοδοτικών της αναγκών από ίδιους πόρους χωρίς νέο δανεισμό και ανακύκλωση χρεών», σημείωσε ο κ. Κουτεντάκης.
«Για αυτό το πρόβλημα πρέπει να αποδοθούν σημαντικές ευθύνες στους θεσμούς που δεν παρέχουν καμία στήριξη. Η τακτική των δόσεων με το σταγονόμετρο είναι συμπεριφορά Σάιλοκ.» τόνισε ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι:
«Από πέρσι τον Αύγουστο είχε συμφωνηθεί να εκταμιευθούν ποσά ειδικά για την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του παρελθόντος αλλά δεν τα είδαμε ποτέ. Τους λέμε συνεχώς ότι αυτή η αβεβαιότητα κοστίζει ακριβά στην πραγματική οικονομία αλλά κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν (και μας κάνουν συστάσεις για το ποιες δαπάνες πρέπει να κόψουμε)».
Μήπως να καθυστερούσατε την πληρωμή συντάξεων;
Όπως αποκάλυψε ο κ. Κουτεντάκης σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων των Θεσμών τέθηκε από την πλευρά τους το ενδεχόμενο να δοθεί προτεραιότητα στην εξόφληση τόκων και χρεολυσίων έναντι των συντάξεων, αν η διαπραγμάτευση συνεχισθεί επί μακρόν.
Ενδεχόμενο, που από την πλευρά της κυβέρνησης δεν συζητείται ξεκαθάρισε ο γενικός γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής, τονίζοντας ρητά ότι σε κάθε περίπτωση «αν φθάσουμε σε ένα τέτοιο σημείο
δεν θα πληρώσουμε χρέος, δεν θα καθυστερήσουμε τις συντάξεις».
Δεν υπάρχει πολιτική στάσης πληρωμών
Στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δηλώνουν κατηγορηματικά ότι δεν υπάρχει πολιτική στάσης πληρωμών στο εσωτερικό, ούτε δημιουργία ληξιπρόθεσμων οφειλών. Χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι τα πράγματα είναι εύκολα, ξεκαθαρίζουν.
Προς το παρόν ένα από τα εργαλεία χρηματοδότησης που χρησιμοποιεί το υπουργείο Οικονομικών είναι συμβάσεις repos με φορείς της κυβέρνησης ύψους 10 δισ. ευρώ με τρέχον επιτόκιο 3,72%.
Κατά το πρώτο δίμηνο του έτους το υπουργείο Οικονομικών έχει καταβάλλει για την εξυπηρέτηση πληρωμών χρέους τόκους 1,717 δισ. ευρώ και χρεολύσια 490 εκατ. ευρώ. Και αυτό παρά το γεγονός ότι δεν έχει καταβληθεί ούτε ένα ευρώ από τη δανειακή σύμβαση με τους δανειστές σημειώνουν αρμόδια στελέχη.
Τον Μάρτιο πρέπει να καταβληθούν 1,8 δισ ευρώ. Δηλαδή, εξηγούν στελέχη του ΓΛΚ, «στο πρώτο τρίμηνο φτάνουν τα 4 δις (ποσό που ξεπερνάει τις πρωτογενείς δαπάνες ενός μήνα). Με άλλα λόγια, πληρώνουμε δαπάνες τεσσάρων μηνών με τα έσοδα τριών».
Εκτέλεση προϋπολογισμού
Σε ότι αφορά αναλυτικότερα την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού το δίμηνο Ιανουάριος - Φεβρουάριος, παράγοντες του Γενικού Λογιστηρίου σημειώνουν μεταξύ άλλων ότι:
Το σημαντικά μεγαλύτερο πλεόνασμα σε σχέση με τον στόχο κατανέμεται περίπου ισομερώς σε υψηλότερα έσοδα και χαμηλότερες δαπάνες. Και από τις δυο πλευρές, η εικόνα οφείλεται σε συγκυριακούς παράγοντες.
Με τα δεδομένα που έχουμε δεν τίθεται θέμα διαφοροποίησης του προϋπολογισμού σε ετήσια βάση, σημειώνουν οι ίδιοι.
Η υστέρηση των φορολογικών εσόδων οφείλεται κυρίως στις εισπράξεις από τον ΕΝΦΙΑ. Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων εισπράχθηκε μέσα στο 2015 και όχι το 2016. Τα συνολικά έσοδα είναι σχεδόν 2,67 δισ. (έναντι στόχου 2,65) που δημοσιονομικά καταγράφεται στο 2015.
Τα μη φορολογικά έσοδα (παράβολα, προμήθειες, μερίσματα, κλπ) είναι ιδιαίτερα αυξημένα κυρίως λόγω του υψηλότερου μερίσματος από την ΤτΕ κατά 325 εκατ. πάνω από την πρόβλεψη (775 εκατ. αντί 450 εκατ.).
Η πληρωμή για την κάλυψη ελλείμματος του ΕΛΕΓΕΠ γίνεται σταδιακά, ενώ η πρόβλεψη ήταν να γίνει εφάπαξ. Στο πρώτο δίμηνο είχαν προβλεφθεί 281 εκατ. και πληρώθηκαν μόνο 78, δηλαδή εξοικονομήθηκαν 203 εκατ. που θα πληρωθούν τους επόμενους μήνες (σε 8 δόσεις).
Σε ό,τι αφορά τις αποδόσεις στην ΕΕ (συνεισφορές στο κοινοτικό προϋπολογισμό) ζητήθηκαν 193 εκατ. ευρώ λιγότερα από όσα είχαν προβλεφθεί (386 εκατ. αντί 579 εκατ.).
Καταναλωτικές δαπάνες από μεταφορά πληρωμών του 2015, που δεν πρόλαβαν να ολοκληρωθούν, στο 2016. Οι σχετικά χρονοβόρες διαδικασίες της λογιστικής μεταφοράς περιόρισαν τις δαπάνες κατά 203 εκατ. κάτω από την πρόβλεψη.
Υπάρχουν λιγότερα αιτήματα επιχορηγήσεων στον κοινωνικό προϋπολογισμό (ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία και κοινωνική προστασία) κατά 122 εκατ. καθώς υπάρχουν αρκετά ταμειακά διαθέσιμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου