Την ανησυχία των αγορών για το τι θα πράξει η νέα κυβέρνηση, κι όχι για τη δημοκρατική διαδικασία της εκλογικής αναμέτρησης, εκφράζει ανάλυση της Goldman Sachs για τις εξελίξεις στην Ελλάδα. Οπως αναφέρει ο επενδυτικός όμιλος η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει πρέπει να βρει από 6 έως 15 δισ. ευρώ μέχρι τον Αύγουστο του 2015 προκειμένου να καλύψει τα ομόλογα που λήγουν.
Οι αναλυτές στην έκθεσή τους με τίτλο«Greece on the Road to GRelapse?» η νέα κυβέρνηση οφείλει να διατηρήσει καλές σχέσεις με τους διεθνείς πιστωτές και να μην προσπαθήσει να αντιστρέψει ούτε τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει μέχρι στιγμής ούτε να έρθει σε «κόντρα» με ΕΚΤ και ΔΝΤ.
Παράλληλα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου σε περίπτωση σύγκρουσης με τους δανειστές καθώς τότε θα τεθεί ζήτημα με την στήριξη της ελληνικής οικονομίας από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
«Θεωρούμε ότι η νέα ελληνική κυβέρνηση έχει αρκετά κίνητρα να υπάρξει επιτυχής αξιολόγηση του προγράμματος τον Φεβρουάριο.
Όλα τα μεγάλα ελληνικά κόμματα έχουν υποστηρίξει ότι δεν .....
.....επιθυμούν χρεοκοπία της χώρας. Ως εκ τούτου επιτυχής κατάληξη των διπραγματεύσεων σημαίνει ότι η ΕΚΤ θα συνεχίσει να στηρίζει την Ελλάδα και θα υπάρξει χρηματοοικονομική σταθερότητα», αναφέρει η Goldman Sachs.
Τρία είναι τα σημεία-κλειδιά μέσω των οποίων η ΕΚΤ στηρίζει την ελληνική οικονομία:
1. Οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας για το 2015 είναι αρκετά υψηλές. Το ποσό κυμαίνεται από έξι έως 15 δισ. ευρώ (ανάλογα με τις μετρήσεις που έχουν γίνει). Το πρώτο δύσκολο δίμηνο είναι αυτό Μαρτίου-Ιουνίου όπου λήγουν τα δάνεια που έχει παράσχει το ΔΝΤ και το επόμενο αυτό Ιουλίου-Αυγούστου όπου λήγουν τα δάνεια της ΕΚΤ. Μεταξύ 2011-12 η ΕΚΤ δέχθηκε τη «χρήση» κάποιων έκτακτων μέτρων χρηματοδότησης για την Ελλάδα. Το εάν θα το πράξει εκ νέου εξαρτάται από τη στάση της ελληνικής κυβέρνησης.
2. Η ΕΚΤ παρέχει ρευστότητα στις ελληνικές τράπεζες, δεχόμενη ως εγγυήσεις κρατικά ομόλογα. Σε περίπτωση που η ελληνική κυβέρνηση δεν μπορεί να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις της, η χρήση κρατικών ομολόγων ως εγγυήσεις παύει να ισχύει. Ως εκ τούτου αυτό μεταφράζεται σε μείωση της διαθέσιμης ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών. Το μεγάλο ερωτηματικό είναι κατά πόσο η ΕΚΤ θα δώσει την άδεια στην Τράπεζα της Ελλάδος να καλύψει τις ανάγκες των τραπεζών από τον ELA.
3. Οι ελληνικές τράπεζες πιθανώς να δεχθούν ακόμη μεγαλύτερη πίεση εάν υπάρξει φυγή καταθέσεων. Και εδώ η ΕΚΤ μπορεί να έχει κυρίαρχο ρόλο, επιτρέποντας στην ΤτΕ να στηρίξει τη ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος μέσω του ELA.
Στην ανάλυση τονίζεται επίσης αν υπάρξει πρόβλημα με την ελληνική οικονομία αυτό δεν θα επηρεάσει την Ευρωζώνη, εκτός εάν επανέλθει στο προσκήνιο το ενδεχόμενο χρεοκοπίας της χώρας και αυτό εξαιτίας της εφαρμογής προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης (QE)από την ΕΚΤ.
Σε περίπτωση που η ελληνική υπόθεση καταστεί εκ νέου τόσο οξεία ώστε να επανέλθει ο φόβος της χρεοκοπίας, τότε:
1. Ενδεχόμενη χρεοκοπία της Ελλάδας θα θέσει εκ νέου ερωτηματικά για το QE της ΕΚΤ, ενώ κάποιοι μπορούν να το παρουσιάσουν ως νομισματική κίνηση, η οποία οδηγεί σε «μοίρασμα» του υψηλού ρίσκου και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωζώνης (μέσω των κεντρικών τους τραπεζών).
2. Οι επενδυτές θα παρατηρούν προσεκτικά τον τρόπο με τον οποίο η ΕΚΤ στηρίζει τις ελληνικές τράπεζες, καθώς σε περίπτωση χρεοκοπίας αυτό σημαίνει ότι θα «φορτώσει» με ανεξόφλητες υποχρεώσεις των ισολογισμό της. Αν και οι ελληνικές τράπεζες έχουν καλή κεφαλαιοποίηση και πλέον ελέγχονται από την ΕΚΤ, μπορεί να μην υπάρξει πρόβλημα. Όμως σε περίπτωση χρεοκοπίας και ταυτόχρονης διακοπής της χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών από την ΕΚΤ μπορεί να προκαλέσει χρεοκοπία ακόμη και κάποιων τραπεζικών ομίλων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου