Την ώρα που οι ντόπιοι τσακώνονται, οι ξένοι ετοιμάζονται πάλι να θησαυρίσουν πάνω στις πλάτες του Έλληνα καταναλωτή…
Ενδεικτικό το ρεπορτάζ από τη “Νέα Κρήτη“.
Οι ισχυρισμοί μερίδας κτηνοτρόφων της Κρήτης ότι δεν υλοποιήθηκε συμφωνία για την αγορά αμνοεριφίων από την εταιρεία “Μαρινόπουλος”, ενόψει του Πάσχα, προκάλεσε την αντίδραση της εταιρείας που έδωσε στο φως της δημοσιότητας
συγκεκριμένα στοιχεία για το μερίδιο που κατέχουν τα κρητικά προϊόντα και οι ντόπιοι παραγωγοί στα ράφια των καταστημάτων της σε όλη την Ελλάδα.
Ταυτόχρονα έρχεται στο φως και το παρασκήνιο που καθορίζει εν πολλοίς τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται οι τελικές τιμές για τον καταναλωτή.
Οι κτηνοτρόφοι από τα “Κρητικά Μιτάτα” υποστήριξαν από χθες ότι η εταιρεία αθέτησε συμφωνία για την αγορά 15.000 αμνοεριφίων, η οποία συμφωνία δεν έγινε ποτέ νομίμως και εγγράφως. Από την άλλη η “Μαρινόπουλος Α.Ε.” εξηγεί ότι «ουδέποτε προέβη σε παραγγελία ποσότητας αμνοεριφίων από συγκεκριμένο συνεταιρισμό όπως αναφέρεται στον τοπικό Τύπο ή δεσμεύτηκε γραπτώς για παραγγελία με κάποια συμφωνία που δεν τηρήθηκε».
Οι ίδιοι κτηνοτρόφοι υποστήριξαν ότι η φερόμενη συμφωνία περιελάμβανε τελική τιμή διάθεσης του κρέατος στην εταιρεία έναντι 6,40 ευρώ το κιλό. Γεγονός που σημαίνει ότι η εταιρεία για να καλύψει το κόστος μαζί με το Φ.Π.Α και συνυπολογίζοντας το κέρδος της θα έπρεπε να αυξήσει τη τιμή λιανικής πάνω από 7,5 έως και 8 ευρώ για τον καταναλωτή.
«Διακινούμε το 50% της κρητικής παραγωγής αμνοεριφίων - Η αλήθεια για τις τιμές»
Όπως διευκρινίζεται στην ανακοίνωση της “Μαρινόπουλος”, «η μέχρι τώρα συνεργασία μας με τοπικούς προμηθευτές, περίπου 8, που προμηθεύονται τα προϊόντα τους από κτηνοτρόφους της Κρήτης, είναι αγαστή και εκτενής, αφού περίπου το 50% της ντόπιας παραγωγής αμνοεριφίωνδιοχετεύεται στα 800 καταστήματα της “Μαρινόπουλος” ανά την Ελλάδα», γεγονός που επιβεβαιώνει ότι η προμήθεια αμνοεριφίων για τη φετινή πασχαλινή περίοδο έγινε και πάλι από κτηνοτρόφους της Κρήτης που μπορεί να μη συμμετέχουν στα “Κρητικά Μιτάτα”, αλλά όπως όλα δείχνουν έδωσαν χαμηλότερη τιμή, κάτι που εξασφαλίζει μια εξίσου χαμηλή τιμή για τον καταναλωτή. Γι’ αυτό και η εταιρεία εξηγεί μεταξύ άλλων: «Οι όποιες διαπραγματεύσεις λαμβάνουν χώρα με γνώμονα το συμφέρον του καταναλωτή και τη δέσμευση της εταιρείας μας για χαμηλές τιμές, που ειδικά την περίοδο του Πάσχα είναι αναγκαιότητα και υποχρέωση όλων μας».
Η επιβεβαίωση για τη συμπίεση των τιμών έρχεται και μέσα από τη διαφημιστική καμπάνια της “Μαρινόπουλος” που ήδη έχει βγει στη δημοσιότητα και σε καταστήματα του Ηρακλείου – δηλαδή πριν την αντίδραση των “Κρητικών Μιτάτων” – σύμφωνα με την οποία διατίθεται το αρνί/κιλό προς τον καταναλωτή τελικά στα 6,80 ευρώ.
Γεγονός που δείχνει ότι και ντόπια αμνοερίφια εξασφαλίστηκαν αλλά και σε χαμηλότερη τιμή για τον καταναλωτή, αφού εάν η αγορά γινόταν στα 6,40 ευρώ τότε η τελική τιμή θα ήταν πολύ πάνω.
Η ανάλυση των τιμών
Πιο συγκεκριμένα οι συγκεκριμένοι κτηνοτρόφοι πωλούν με την τιμή 6,40 ευρώ ανά κιλό όταν η εταιρεία πωλεί 6,80 τιμή λιανικής συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ 13%. Δηλαδή η τιμή στον καταναλωτή χωρίς την επιβάρυνση του ΦΠΑ είναι 6 ευρώ, που συμπεριλαμβάνει τόσο το κόστος αγοράς όσο και τα έξοδα και το κέρδος.
Εδώ προκύπτει το οξύμωρο βάσει στοιχείων, η εταιρεία “Μαρινόπουλος” να θέλει να πουλήσει φτηνά και οι κτηνοτρόφοι να θέλουν να επιβάλουν την τιμή αγοράς, άρα και ακριβότερη τιμή πώλησης στο ράφι. Βάσει των παραπάνω στοιχείων και ο πιο κακόπιστος παρατηρητής μπορεί να δει ότι η τιμή στο ράφι του πολυκαταστήματος είναι φτηνή και ότι η πίεση των κτηνοτρόφων είναι προς την κατεύθυνση ναι μεν διάθεσης των προϊόντων τους αλλά αύξησης της τιμής για τον καταναλωτή τις ημέρες του Πάσχα.
Από την πλευρά τους τα μέλη των “Κρητικών Μιτάτων” επιμένουν ότι εάν έδιναν χαμηλότερη τιμή θα ζημιωνόταν ο παραγωγός. Αυτή ωστόσο είναι η μια πλευρά του νομίσματος. Αφού από την άλλη χαμένοι από την τιμολογιακή πολιτική του συνεταιρισμού θα έβγαιναν οι καταναλωτές.
Μέσα σε αυτό το κλίμα ο Σύλλογος Κτηνοτρόφων του νομού Λασιθίου προέβη σε συμβολικό αποκλεισμό του καταστήματος της εταιρείας στον Άγιο Νικόλαο, δείχνοντας με αυτό τον τρόπο τη διαμαρτυρία των κτηνοτρόφων γιατί δεν απορροφήθηκε η παραγωγή τους σε υψηλότερη τιμή, η οποία όμως θα μετακυλυόταν στον καταναλωτή.
Χάνουν το δίκιο τους
Στην επιστολή που οι ίδιοι οι κτηνοτρόφοι διέρρευσαν ότι απέστειλαν στην εταιρεία “Μαρινόπουλος” καταδεικνύεται με χαρακτηριστικό τρόπο το τι ακριβώς ζητούν διασφαλίζοντας τα συμφέροντα του κλάδου τους αλλά ταυτόχρονα παραμερίζοντας το συμφέρον του καταναλωτή.
Η επιστολή έχει περισσότερο συνδικαλιστικό χαρακτήρα, που είναι θεμιτός για την προστασία των κτηνοτρόφων, ωστόσο οι συντάκτες τους φέρονται να μην υπολογίζουν τις ανάγκες που υπάρχουν για όσο το δυνατόν χαμηλότερες τιμές στον καταναλωτή εν μέσω της οικονομικής κρίσης.
Παράλληλα προκύπτει ξεκάθαρα και ζήτημα για τους χειρισμούς από τους επικεφαλής του συνεταιρισμού, αφού εμφανίστηκαν να διακινούν ως δεδομένη μια συμφωνία που δεν είχε συναφθεί καν, πόσω μάλλον και εγγράφως, δημιουργώντας έτσι λανθασμένες εντυπώσεις και αφήνοντας πλέον ακάλυπτα τα μέλη του.
Πάντως βάσει της ίδιας επιστολής η εταιρεία “Μαρινόπουλος” απειλείται με μποϊκοτάζ στα καταστήματά της από τους συγκεκριμένους κτηνοτρόφους, επειδή δεν αγοράζει τα αμνοερίφιά τους στην τιμή των 6,40 ευρώ που απαιτούν. Μια πρώτη γεύση της πρακτικής που ακολουθούν έδωσαν σήμερα λίγοι παραγωγοί όταν επισκέφτηκαν κατάστημα της εταιρείας στον Άγιο Νικόλαο, προσπαθώντας να κάνουν πράξη την απειλή τους.
Οι προεκτάσεις και τα συμφέροντα έως τα Χανιά
Την ίδια ώρα επιστολή προς όλα τα μεγάλα σουπερ-μάρκετ κυκλοφορεί από φερόμενους παραγωγούς κτηνοτρόφους, βάσει της οποίας δίνονται οδηγίες και εντέλλει ακόμη τους αγοραστές αμνοεριφίων να μην πουλήσουν αμνοερίφια το Πάσχα σε τιμές λιγότερο από 8-8,5 ευρώ ανά κιλό.
Μεγάλη εντύπωση προκαλεί όλος αυτός ο συνδυασμός όταν οι μέρες είναι δύσκολες για τον καταναλωτή και όταν κάποιοι προσπαθούν να επιβάλουν ακόμη και τη λιανική τιμή στον καταναλωτή.
Οι κτηνοτρόφοι μπορεί να έχουν δίκιο διεκδικώντας μια καλύτερη τιμή για το προϊόν τους αλλά υπάρχουν και κανόνες της αγοράς, κανόνες για τις συμφωνίες, όπως επίσης ότι πρέπει να πρυτανεύει πάνω απ’ όλα και όλους (παραγωγούς-εταιρείες κ.ά.) το συμφέρον του απλού καταναλωτή.
Γιατί με τέτοια τερτίπια που εξακολουθούν να γίνονται στην αγορά, κάποιοι δείχνουν να μην έχουν συνειδητοποιήσει ότι σύντομα δε θα υπάρχουν καταναλωτές αφού δε διαθέτουν πλέον αγοραστική δύναμη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου