Γιατί θα πρέπει να διαλύσουμε, έστω και το λίγο από αυτό που απέμεινε από την αξιοπιστία των Ενόπλων Δυνάμεων και του ΓΕΕΘΑ, γιατί θα πρέπει να υποσκάψουμε τον ρόλο τους στις κρίσεις (στη ειρήνη και τον πόλεμο), γιατί να συστήσουμε εξ αρχής μια ‘ξεχωριστή’ από τη Δομή του ΓΕΕΘΑ και ίσως μία ‘παράλληλη’ Διοίκηση;...
Αντιστράτηγος ε.α.
Πρώην Διευθυντής Κέντρου Χειρισμού Κρίσεων (2001-2003) του ΓΕΕΘΑ.
Γιατί δεν ενεργοποιήθηκε το Σύστημα Χειρισμού Κρίσεων της χώρας την στιγμή του λόγω της προσφυγικής κρίσης έχουμε κηρύξει τη χώρα σε ‘Κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης’;
Κλειδί για την επίλυση είναι να υποστηρίξουμε με κάθε τρόπο τη ‘δέσμευση’ της πολιτικής ηγεσίας με την αυτονόητη υλοποίηση των αποφάσεων της. Ο χειρισμός των κρίσεων είναι .....
..το μοναδικό πεδίο εφαρμογής των πολιτικών δεσμεύσεων, δεσμεύσεων που εξασφαλίζουν την εθνική κυριαρχία (ανεξαρτησία και ακεραιότητα) της χώρας μας.
..το μοναδικό πεδίο εφαρμογής των πολιτικών δεσμεύσεων, δεσμεύσεων που εξασφαλίζουν την εθνική κυριαρχία (ανεξαρτησία και ακεραιότητα) της χώρας μας.
Είναι προφανές ότι το ΥΕΘΑ, σε εντολή του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης έχει αναλάβει την Αποστολή της Διαχείρισης της Κρίσης (της Προσφυγικής) αυτή τη φορά. Για να την διαχειριστεί‘συστήνει’ ένα ‘νέο και ίσως περίεργο’ Συντονιστικό Κέντρο στο...
ΓΕΕΘΑ του Κεντρικού Συντονιστικού Οργάνου Διαχείρισης Προσφυγικής Κρίσης (ΚΕ.Σ.Ο.Δ.Π.) .
Το ΥΕΘΑ, διαγράφοντας πολύ εύκολα όλα εκείνα τα ‘οδυνηρά μαθήματα’ που μας δώρισαν οι συχνές κρίσεις με την Τουρκία (πχ τα Ίμια), ο χειρισμός της ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας του 2004, αλλά και οι πολλές κρίσεις στη περιφέρεια της Ελλάδος, καθοδηγήθηκε στο να αποδεχτεί, μάλλον τελείως άκριτα, την αλλαγή τον θεσμικό ρόλο του Υπουργείου και των Ενόπλων Δυνάμεων στη Διαχείριση των Κρίσεων.
Λόγω της προσφυγικής κρίσης δημιουργήθηκε η νέα δομή συντονισμού για τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης και μάλιστα σε επίπεδο του κράτους, παραβιάζοντας την βασική αρχή ότι « ο Χειρισμός της κρίσης γίνεται ενιαία και στο υψηλότερο κλιμάκιο ενώ η εφαρμογή των επιβαλλομένων μέτρων είναι αποκεντρωμένη». Δεν μπορεί να υπάρχουν πολλά Κέντρα Διακυβέρνησης και Χειρισμού των Κρίσεων. Κάθε χώρα έχει ένα, κάθε μεγάλος οργανισμός ή εταιρία επίσης ένα.
Η χώρα μας έχει ανάλογη δομή για το «Χειρισμό των Κρίσεων» που λειτουργεί από χρόνια και έχει δοκιμαστεί με θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα. Στα αρνητικά της είναι η με ‘μαεστρία ́ αποφυγή των πολιτικών ηγεσιών να ‘δεσμευτούν’ με τις δικές τους αποφάσεις. Αυτό συμβαίνει και σήμερα , αφού δεν ενεργοποιήθηκε το Σύστημα Χειρισμού Κρίσεων της παρόλο ότι λόγω της προσφυγικής κρίσης έχουμε κηρύξει τη χώρα σε ‘Κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης’.
Αντί να γίνει το ‘προφανές’ (που κάνουν επίσης οι άλλες χώρες, η ΕΕ και το ΝΑΤΟ) συστήθηκε μια νέα δομή για το συντονισμό της κρίσης, που προκαλεί σίγουρα σύγχυση στο βασικό σύστημα διοικήσεως και ελέγχου των Ενόπλων Δυνάμεων και το οδηγεί σε απαξίωση την ικανότητα της διοίκησης από τη φυσική ιεραρχία του Στρατεύματος.
Γιατί να διακινδυνεύσουμε την συνοχή των Ενόπλων Δυνάμεων χειριζόμενοι τουλάχιστον με επικίνδυνη επιπολαιότητα την προσφυγική κρίση;
Ανάλυση
Ο Θεσμικός ρόλος του Στρατεύματος στη διαχείριση των κρίσεων (φυσικών και τεχνιτών) σε ειρήνη και πόλεμο βρίσκεται περιεγραμμένος αναλυτικά στο Οργανισμό του ΓΕΕΘΑ και σε μια σειρά Νόμων και αποφάσεων από το πλέον υψηλό πολιτειακό επίπεδο και είναι:
«Να παρέχει τα μέσα για ένα ενιαίο, έγκαιρο, έγκυρο και συντονισμένο- τυποποιημένο τρόπο σχεδίασης και εκτέλεσης των δράσεων και των επιχειρήσεων, προκειμένου το Κράτος να ανταποκριθεί σε κάθε είδους καταστάσεις κρίσεων από την περίοδο της ειρήνης και μέχρι και την μετάπτωση του από την ειρηνική κατάσταση στο πόλεμο.»
Έχοντας υπόψη τα παραπάνω, αλλά και τις άλλες δυνατότητας που έχει η χώρα, μας είναι πολύ δύσκολο να απαντήσουμε σε ερωτήματα όπως τα παρακάτω:
Τι επιβάλει στο ΓΕΕΘΑ να απεκδυθεί το Θεσμικό του Ρόλο και να ενδυθεί ένα νέο ρόλο ή αποστολή;
Γιατί θα πρέπει να αλλάξει και την Δομή της Διοίκησης του για να ανταποκριθεί σε αυτό; Και πόσο είναι το Κόστος και η Διακινδύνευση από αυτή την αλλαγή;
Αλλά και εάν πετύχει τελικά θα αλλάξουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις προς σε τέτοιου είδους Αποστολές και Δομές;
Ποιοι είναι οι Θεσμικοί φορείς που απέτυχαν στο θεσμικό τους ρόλο κατά τη κρίση;
Τι θα αλλάξουμε τελικά για να βγούμε από την κρίση; Η νέα Αποστολή του ΥΠΕΘΑ είναι:
«Το ΥΠΕΘΑ σε συνεργασία με την Υπηρεσία Ασύλου και την Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής (να;) διευθύνει και συντονίζει τις λοιπές δημόσιες Υπηρεσίες και Αρχές, κοινωνικούς φορείς και ΜΚΟ, που επικουρούν στην λειτουργία των κέντρων αποκλειστικώς όσον αφορά στην μεταφορά, διαμονή, σίτιση και υγειονομική περίθαλψη των προσφύγων και μεταναστών προσωρινά, για όσο διάστημα κριθεί αναγκαία η συνδρομή του.» (Ιστοσελίδα ΓΕΕΘΑ 22 Φεβ. 2016)
Από τους εκπεφρασμένους από το ΥΕΘΑ (Ιστοσελίδα ΓΕΕΘΑ 14 Μαρ 2016) «Στόχοι του Άξονα Συνεργασίας για την Σταθερότητα και Ειρήνη στην Μεσόγειο» είναι και:
Η αντιμετώπιση της Τρομοκρατίας, του Ισλαμικού Φονταμενταλισμού και των δυνάμεων που θέλουν να αποσταθεροποιήσουν την ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου Η δημιουργία συνθηκών ασφαλείας στις περιοχές της Μέσης Ανατολής που δρουν
Ισλαμιστές Φονταμενταλιστές και άλλες δυνάμεις αποσταθεροποίησης με στόχο
Για την επαρκή αντιμετώπιση του προσφυγικού απαιτείται: «Να σταματήσει η παράνομη διακίνηση πετρελαίου, ναρκωτικών και όπλων από την οποία χρηματοδοτούνται οι ομάδες αποσταθεροποίησης στις περιοχές προέλευσης των προσφύγων»
«Να σεβαστεί η Τουρκία τους διεθνείς κανόνες και το διεθνές δίκαιο και να συνεργαστεί ώστε να σταματήσουν όλες οι παράνομες διακινήσεις που γίνονται μέσα από τις περιοχές της»
Και για να ανταποκριθεί στο ρόλο αυτό – που μάλλον εκτιμάτε ως ‘εύκολος ́ σε σχέση με τη πολεμική του αποστολή – αλλάζει ‘απλά’ και με ένα ‘χαρτί’ την Δομή Διοίκησης και Ελέγχου των Ενόπλων Δυνάμεων για να αναλάβει τον νέο ρόλο, όπως αυτός παρουσιάζεται στο Οργανόγραμμα του Κεντρικού Συντονιστικού Οργάνου Διαχείρισης Προσφυγικής Κρίσης (ΚΕ.Σ.Ο.Δ.Π.) και των Τοπικών Συντονιστικών Κέντρων Διαχείρισης Προσφυγικής Κρίσης (ΤΟ.Σ.Κ.Ε.Δ.Π.).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου