Συστάσεις στις τράπεζες και τις εισπρακτικές εταιρίες να μην ενοχλούν οφειλέτες, οι οποίοι έχουν ενταχθεί στο «νόμο Κατσέλη» για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, απευθύνει ο Συνήγορος του Καταναλωτή Ευάγγελος Ζερβέας.
Σύμφωνα με τον κ. Ζερβέα, η Ανεξάρτητη Αρχή «λαμβάνει τακτικά και συστηματικά παράπονα, από πολίτες-καταναλωτές, οι οποίοι καταγγέλλουν ότι αν και έχουν υπαχθεί στον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, εντούτοις γίνονται αδιάκοπα αποδέκτες οχλήσεων από εκπροσώπους εταιρειών, στις οποίες έχει ανατεθεί το έργο της ενημέρωσής τους για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών».
Η τακτική αυτή των εταιρειών, σύμφωνα με την Ανεξάρτητη Αρχή, δεν είναι σωστή καθώς «για την υπαγωγή των ενδιαφερομένων στον νόμο, αρχίζοντας από το εξωδικαστικό στάδιο, προβλέπεται η υποχρεωτική χορήγηση από τα πιστωτικά ιδρύματα αναλυτικής κατάστασης των οφειλών τους κατά κεφάλαιο, τόκους και έξοδα, συμπεριλαμβανομένου του επιτοκίου με το οποίο αυτές εκτοκίζονται.
Δηλαδή, από τη στιγμή που ένας οφειλέτης έχει υποβάλει αίτηση υπαγωγής στον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, αφενός, κατ' αυτόν τον τρόπο γνωστοποιεί το γεγονός της αδυναμίας του να εξυπηρετεί τα χρέη του ως έχουν, και επαφίεται στην κρίση του Δικαστή να αποφασίσει για την τύχη τους ενώ γνωρίζει ήδη το ακριβές τους ύψος».
Οπως αναφέρει ο Συνήγορος του Καταναλωτή, οι πρακτικές αυτές που ακολουθούνται ισοδυναμούν με άσκηση ψυχολογικής βίας για τους δανειολήπτες ενώ η ανάθεση εντολής από τα τραπεζικά ιδρύματα σε εταιρείες για ενημέρωση οφειλετών σχετικά με ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν υποβληθεί σε ρύθμιση είναι σύμφωνα με την νομοθεσία ανεπίτρεπτη.
Στις συστάσεις του ο Συνήγορος ζητά από τις τράπεζες να μην αναθέτουν εξ αρχής σε εταιρείες το έργο της ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις που γνωρίζουν ότι έχουν ήδη τεθεί σε καθεστώς αναγνωρισμένης διαδικασίας ρύθμισης, καθώς επίσης να ανακαλούν ανάλογες εντολές που έχουν δοθεί για απαιτήσεις που αποδεδειγμένα τίθενται προς ρύθμιση μελλοντικά.
Σε ότι αφορά τις εταιρείες ενημέρωσης, να σταματούν αμέσως την όχληση όσων οφειλετών δηλώνουν ότι έχουν υποβάλει τις οφειλές τους σε αναγνωρισμένο καθεστώς ρύθμισης και γνωστοποιούν, παράλληλα, αριθμό πρωτοκόλλου της σχετικής αίτησης και στοιχεία του φορέα ή του πληρεξούσιου δικηγόρου που τους συνδράμει, μέχρις ότου διασταυρωθεί η αλήθεια μιας τέτοιας δήλωσης σε συνεργασία με τους εντολείς τους.
Επίσης, ο Συνήγορος του Καταναλωτή κοινοποίησε τις συστάσεις του στον Υφυπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, Θανάση Σκορδά, στον Γενικό Γραμματέα Καταναλωτή, Γιώργο Στεργίου, καθώς και στο αρμόδιο Τμήμα Μητρώου Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή ώστε να προχωρήσουν και αυτοί στις ενέργειες που προβλέπει η νομοθεσία.
Σύμφωνα με τον κ. Ζερβέα, η Ανεξάρτητη Αρχή «λαμβάνει τακτικά και συστηματικά παράπονα, από πολίτες-καταναλωτές, οι οποίοι καταγγέλλουν ότι αν και έχουν υπαχθεί στον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, εντούτοις γίνονται αδιάκοπα αποδέκτες οχλήσεων από εκπροσώπους εταιρειών, στις οποίες έχει ανατεθεί το έργο της ενημέρωσής τους για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών».
Η τακτική αυτή των εταιρειών, σύμφωνα με την Ανεξάρτητη Αρχή, δεν είναι σωστή καθώς «για την υπαγωγή των ενδιαφερομένων στον νόμο, αρχίζοντας από το εξωδικαστικό στάδιο, προβλέπεται η υποχρεωτική χορήγηση από τα πιστωτικά ιδρύματα αναλυτικής κατάστασης των οφειλών τους κατά κεφάλαιο, τόκους και έξοδα, συμπεριλαμβανομένου του επιτοκίου με το οποίο αυτές εκτοκίζονται.
Δηλαδή, από τη στιγμή που ένας οφειλέτης έχει υποβάλει αίτηση υπαγωγής στον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, αφενός, κατ' αυτόν τον τρόπο γνωστοποιεί το γεγονός της αδυναμίας του να εξυπηρετεί τα χρέη του ως έχουν, και επαφίεται στην κρίση του Δικαστή να αποφασίσει για την τύχη τους ενώ γνωρίζει ήδη το ακριβές τους ύψος».
Οπως αναφέρει ο Συνήγορος του Καταναλωτή, οι πρακτικές αυτές που ακολουθούνται ισοδυναμούν με άσκηση ψυχολογικής βίας για τους δανειολήπτες ενώ η ανάθεση εντολής από τα τραπεζικά ιδρύματα σε εταιρείες για ενημέρωση οφειλετών σχετικά με ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν υποβληθεί σε ρύθμιση είναι σύμφωνα με την νομοθεσία ανεπίτρεπτη.
Στις συστάσεις του ο Συνήγορος ζητά από τις τράπεζες να μην αναθέτουν εξ αρχής σε εταιρείες το έργο της ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις που γνωρίζουν ότι έχουν ήδη τεθεί σε καθεστώς αναγνωρισμένης διαδικασίας ρύθμισης, καθώς επίσης να ανακαλούν ανάλογες εντολές που έχουν δοθεί για απαιτήσεις που αποδεδειγμένα τίθενται προς ρύθμιση μελλοντικά.
Σε ότι αφορά τις εταιρείες ενημέρωσης, να σταματούν αμέσως την όχληση όσων οφειλετών δηλώνουν ότι έχουν υποβάλει τις οφειλές τους σε αναγνωρισμένο καθεστώς ρύθμισης και γνωστοποιούν, παράλληλα, αριθμό πρωτοκόλλου της σχετικής αίτησης και στοιχεία του φορέα ή του πληρεξούσιου δικηγόρου που τους συνδράμει, μέχρις ότου διασταυρωθεί η αλήθεια μιας τέτοιας δήλωσης σε συνεργασία με τους εντολείς τους.
Επίσης, ο Συνήγορος του Καταναλωτή κοινοποίησε τις συστάσεις του στον Υφυπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, Θανάση Σκορδά, στον Γενικό Γραμματέα Καταναλωτή, Γιώργο Στεργίου, καθώς και στο αρμόδιο Τμήμα Μητρώου Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή ώστε να προχωρήσουν και αυτοί στις ενέργειες που προβλέπει η νομοθεσία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου